10 regels voor een wendbare organisatie

21 september 2017

Zo tegen het einde van een fascinerende zoektocht – mijn PhD onderzoek naar wendbare organisaties – begint een nieuwe zoektocht. Hoe kan ik de inzichten uit mijn wetenschappelijk onderzoek omzetten naar een ‘eenvoudige’ lijst van stelregels voor wendbaar organiseren? Bij deze een poging om te komen tot 10 regels voor een wendbare organisatie.

  • Waardeer proactiviteit én reactiviteit: analyseer de bronnen van dynamiek. Waar je kunt voorspellen, waardeer proactiviteit. Waar de toekomst onvoorspelbaar is, heeft de wendbare organisatie behoefte aan reactiviteit.
  • Je bestaansreden vormt de kern van energie: waarom gaat iedereen elke dag naar zijn werk? Alleen vanuit een gedeelde en inspirerende bestaansreden zijn medewerkers bereid de volgende regels waar te maken en bij te dragen aan wendbaar organiseren.
  • Kwaliteit voor alles: maak gebruik van specialisten die bereid zijn om breed ingezet te worden. Op basis van flexibiliteit alleen kun je niet overleven. Kwaliteit moet altijd op nummer een staan.
  • Zet medewerkers voortdurend in beweging, intern en extern. Ook als beweging niet meteen noodzakelijk is. Net als voor ons lichaam geldt: bewegen om het bewegen is al goed genoeg. En net als voor ons lichaam geldt: alles met mate!
  • Maak een flexibel ontwerp: zowel van functies als van teams. Geen generieke functies of teams, maar functies en teams die ontworpen zijn op basis van snelheid van handelen.
  • Bouw het informele netwerk: mensen weten elkaar te vinden en ervaren geen drempels in het contact. Hierdoor is het makkelijker om:
    • Om kennis en signalen te delen
    • Elkaar te helpen als omstandigheden erom vragen
    • Gezamenlijk invulling te geven aan eigen verantwoordelijkheid
  • Leg de meeste  (maar niet alle) verantwoordelijkheid laag in de organisatie
  • Laat iedereen meepraten (maar niet meebeslissen) over de strategie. Hierdoor krijg je alle relevante informatie, snelheid in besluitvorming en weet iedereen wat de dilemma’s en strategie van de organisatie zijn.
  • Stuur centraal en top-down op de inzet van middelen op basis van strategische prioriteiten. Als het gaat om snelheid van handelen gaan we niet zitten dimdammen.
  • Vier de rebel: stel regels, standaarden en procedures voortdurend ter discussie. Geniet ervan als een betere standaard wordt bedacht

 

Lees hier meer over hoe wij u kunnen helpen bij het vergroten van de wendbaarheid van uw organisatie!

‹ terug

Pin It on Pinterest