Wij helpen organisaties bij het vergroten van hun wendbaarheid of agility. Hierbij leggen we de nadruk op het ontwerpen en werkend krijgen van de organisatorische context waarin medewerkers optimaal kunnen reageren op de onvoorspelbare dynamiek in de omgeving.
Wendbaar organiseren in plaats van voorspellen
We leven in een wereld die veranderlijk, onzeker, complex en voor velerlei uitleg vatbaar is. Veranderingen volgen elkaar in een steeds sneller tempo op. En veel van die veranderingen hebben ook steeds meer impact op ons dagelijks leven. De snelheid waarmee dit soort ontwikkelingen voortrazen maakt het voor organisaties steeds lastiger om bij te blijven.
Bovendien zijn sommige veranderingen – simpel of complex zijn, frequent of zeldzaam – ook nog eens onvoorspelbaar. Onvoorspelbaar in de aard van de verandering, het moment waarop de verandering zich voordoet of onvoorspelbaar in de impact die de verandering heeft op de organisatie. En als je pech hebt, zijn al deze elementen onvoorspelbaar.
Dan kun je natuurlijk proberen beter te worden in het voorspellen van de toekomst. Dat is niet alleen inhoudelijk moeilijk, doordat het vaak op het verleden gebaseerd is. Het is ook nog eens moeilijk om vervolgens anderen te vinden die jouw voorspelling ook geloven en bereid zijn hun acties hierop te bepalen. En ten slotte worden voorspellingen meestal gedaan om ze niet uit te laten komen (de voorspellingen waarop beleid wordt gemaakt zodat er een andere toekomst ontvouwt).
Je kunt dus beter afstand nemen van deze ‘glazen bol-reflex’ en gaan investeren in een wendbare organisatie.
Wendbaarheid is organiseren op je voorvoeten
Een wendbare organisatie weet snel en zonder gedoe te reageren op onvoorspelbare dynamiek in de omgeving. Zodat de organisatie van toegevoegde waarde is én blijft voor haar klanten, cliënten, patiënten of burgers. Wendbaar is Organiseren op je voorvoeten.
Je staat op de tennisbaan en je tegenstander serveert. Een tegenstander tegen wie je nog nooit eerder hebt gespeeld. Je hebt geen idee hoe en waar hij of zij zal serveren. Waar de bal komt is volkomen onvoorspelbaar. Dus wat doe je? Je staat op je voorvoeten, je blijft in beweging, je positioneert je ergens op de achterlijn (afhankelijk van wat je sterke hand is) en he houdt je blik gericht op je tegenstander en de bal. En dat is precies wat een wendbare organisatie doet.
Wendbaar worden en blijven
Wendbaarheid vraagt een continu proces van balanceren (onder andere tussen top-down en bottom-up, tussen flexibiliteit en stabiliteit, tussen inspanning en ontspanning) om met al je ervaring, creativiteit en intuïtie de weg te vinden die het beste bij jou en jouw organisatie past.
Om je hierbij te helpen heb ik mijn nieuwe boek geschreven. In de eerste plaats om jou gerust te stellen. Je hoeft namelijk niet alles te weten. In deze onvoorspelbare en dynamische wereld hoef je niet op voorhand alle antwoorden te hebben op wat er op jou en je organisatie af gaat komen. Je hoeft niet alle scenario’s vooraf te kennen en af te wegen. Het enige wat je hoeft te doen is ervoor te zorgen dat jouw organisatie op haar voorvoeten staat.
Hiervoor bied ik je inspiratie hoe je deze vaardigheid kunt ontwikkelen en borgen in je organisatie. In het boek heb ik de inzichten uit wetenschappelijke literatuur, casestudies en een enquête onder meer dan 1.300 leidinggevenden verwerkt tot concrete inzichten, gefundeerde richtlijnen en een praktische aanpak.
Een boek is ook maar een boek
Als je lange tijd op een vaste manier hebt gewerkt, kun je bijna niet verwachten dat alle medewerkers op stel en sprong al het gewenste gedrag laten zien dat hoort bij een organisatie die op haar voorvoeten staat. Aan de ene kant wil je medewerkers in staat stellen de vaardigheden te oefenen die passen bij wendbaar gedrag, aan de andere kant voel je aan alles dat een training wendbaarheid of een cursus agile leren samenwerken de plank misslaan … Welke alternatieven heb je?
Een wendbare organisatie past zich aan de buitenwereld aan dankzij een doorlopend proces van organisatiebreed leren. Dit leren gaat over het vinden van een antwoord op onvoorspelbare dynamiek door wendbaar te zijn. En over het transformatieproces om de wendbaarheid in de organisatie te vergroten. Iedereen leert op zijn eigen manier en elke organisatie heeft haar eigen voorkeursstijl om te leren. Daarom bieden we drie verschillende ingangen om te leren nog wendbaarder te worden:
- Door te ervaren: wendbaarheid is het resultaat van veel oefenen en uitproberen. Dit uitproberen en oefenen kan onderdeel zijn van het dagelijks werk of door – tijdens workshops – blootgesteld te worden aan onvoorspelbare dynamiek. Om te ervaren hoe het is om je comfortabel te voelen bij het onbekende.
- Door te experimenteren: door te oefenen en uit te proberen ontwikkel je de gezamenlijke vaardigheid om te gaan met een dynamische omgeving. Dit vraagt om een proces van gedisciplineerd experimenteren, waarbij je aan de voorkant goed nadenkt over het probleem dat je probeert op te lossen en waarbij je aan de achterkant de geleerde lessen goed borgt in je organisatie.
- Door te analyseren en reflecteren: soms is het nodig om eerst de belangrijke vragen te stellen: waarom hebben we behoefte aan (meer) wendbaarheid? Wat zit onze wendbaarheid nu in de weg? En wat bedoelen we eigenlijk met wendbaarheid? Door met elkaar het waarom en waartoe te verkennen en de huidige stand van zaken in kaart te brengen ontstaat een gemeenschappelijke taal. Een taal die van belang is in het gehele transformatieproces. Hiervoor maken we gebruik van de wendbaarheidsscan.
MEER WETEN? LEES DE BLOGS
WAT ONZE KLANTEN ZEGGEN
- ‘Wat past bij onze organisatie en wie we zijn‘ – Meerscholen
- ‘Alle denkbare organisatorische oplossingen in beeld‘ – Gemeente Amsterdam
- ‘Zeer effectief in het neerzetten van een nieuw organisatie-ontwerp binnen een weerbarstige omgeving‘ – Louwman & Parqui

